zondag 29 mei 2016

Het onverwoestbare repertoiretoneel van Luk Perceval - Over HET JAAR VAN DE KREEFT door Toneelgroep Amsterdam

Tja, zo kan het ook: na het zalige “Liefhebben” van Laura van Dolron toont “Het jaar van de kreeft” hoe wanhopig, uitputtend en uiteindelijk uitzichtloos liefde ook kan zijn. Het is niet fraai om te zien en je keert als toeschouwer dan ook een beetje als een geslagen hond naar huis terug.

Niet de eerste keer overigens dat me dat bij Luk Perceval overkomt. Alleen gebeurde dat in de tijd van de vroege Blauwe Maandag Compagnie op een veel pittiger, opwindender manier. Nooit vergeet ik de verpletterende indruk die “De meeuw” op mij maakte in 1989 in de Brusselse Beursschouwburg, met een toen nog piepjonge Els Dottermans in de hoofdrol. Vier uur toptheater was dat, waar je ademloos naar zat te kijken.

Vergelijken komt altijd neer op onrecht doen, maar toch, hoe groot is de afstand tussen de beide voorstellingen. “Het jaar van de kreeft” duurt maar half zo lang als “De meeuw”, maar wat een lange zit was het! Tergend traag sleept het stuk zich voort in steeds dezelfde cirkels en steeds dezelfde toonaarden. Was er de stuwende pianomuziek niet geweest van Jeroen van Veen, live gespeeld, het zou een ware kwelling geweest zijn.

Let wel, dit is mijn zeer persoonlijke ervaring. Heel wat toeschouwers applaudisseerden rechtstaand na afloop; enkele stoelen verder dan de mijne genoot dan weer een toeschouwer van de onschuld der slapenden. Het maakt uit in welke fase van je leven jij je zelf bevindt, of een toneelvoorstelling in je ziel snijdt of niet. Bij mij sprong de vonk gisteren alvast niet (meer) over. Mijn levensgevoel is intussen een hoop blijer en optimistischer geworden.

Toch durf ik mij ook kritisch uit te laten over de uitvoering zelf. Over de spelers – Maria Kraakman en Gijs Scholten van Aschat – geen kwaad woord. Zij deden hun uiterste best om de personages uit het boek van Hugo Claus levensecht uit te beelden. Maar de passie en opwinding vertaalden zich te weinig in de regie van de voorstelling. Daarom neem ik ook met opzet het woord ‘repertoiretoneel’ in de mond. Het oogt allemaal prachtig: de hemel behangen met wel vijftig opblaasbare prikkelpoppen, een vondst van scenografe Katrin Brack; het aandoenlijke kinderfietsje waarop de man rondjes begint te rijden, een welsprekend beeld om zijn zielstoestand te illustreren. En toch komt het bij mij allemaal belegen over.

Er wordt tegenwoordig, vooral door een nieuwe, jongere generatie theatermakers, zoveel opwindender toneel gemaakt dan dit! Maar ik erken: een bepaald deel van het publiek voelt zich met het soort ‘brave’ repertoiretoneel als “Het jaar van de kreeft” gul bediend en toont zich er dankbaar voor.

Etienne Eertmans

29 mei 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten