maandag 31 oktober 2016

Sam en Wittekes laatste uren in Oekraïne

Zaterdag 29 oktober 2016, ergens in Horodok...



S.: Lekker, hé?
W.: Wat je zegt! Ik heb nog nooit zo genoten van een partijtje schaak!
S.: En ik heb nog nooit zo lekker vettig gegeten als in de afgelopen week… Borsjt! Pilmenje! Sjasliek! Salo! Verenniki! … En dan met die lekkere, plaatselijke zoete wijn erbij… helemaal de max is dat! … Hik… pardon!
W.: Let op snoeper, je paard is in gevaar! Hop, die toren van jou is alvast voor mij! Mmm… lekker glaasje is dat… Hik… o, pardon! Ik dacht toch dat ik er beter tegen kon…
S.: Laat mij dan toch die stukken leegdrinken die jij van mij afpakt! Ik kan er beter tegen dan jij!
W.: Dat zou je wel willen hé, jij beer! Maar zo gaan we het hier niet spelen hoor! Wat ik van jou heb veroverd, blijft van mij! … Hop, daar gaat je paard! Ik had je verwittigd!
S.: Damned… ik kan m’n gedachten er niet bij houden. Ik moet altijd maar aan ons Pagaddertje denken, die we in Kalush hebben achtergelaten… Hoe zou het met hem zijn? Zo alleen in een ver, vreemd land!
W.: Ja, hij is een dapper beestje… veel moediger dan wij!
S.: Wij zijn al blij dat we eens eventjes in Oekraïne mochten verblijven… Overmorgen zijn we terug in ons vertrouwde Lier. Maar hij blijft zo maar ineens drie maanden bij een jongetje dat hij nog nooit eerder in z’n leven had gezien…!
W.: Toch lijkt die Sasha me wel een geschikt vriendje voor hem! Die zal beslist goed voor Pagadder zorgen.
S.: O Witteke, het wordt me te machtig jongen! Ik mis hem zo! Toe, laat me even een paar pionnen van je afpakken… Ik heb het nodig om wat te kunnen drinken! Anders zit ik seffens alleen nog maar te huilen!
W.: Toe zeg, wat ben jij voor een softie? Moet ik je dan zomaar laten winnen soms? En daarbij, ik vind die gorilko in jouw stukken best wel lekker hoor! … Hopsa, daar heb ik hem, jouw tweede toren! Nazdrovjne! (1) … Hik!
S.: Man man, zoals jij die glaasjes achteroverslaat! Dat had ik waarachtig nooit van jou gedacht! Ik dacht altijd: ons Witteke, zo’n braaf en voorbeeldig ventje! Ik moet mijn mening over jou herzien…
W.: Nee, maar ik houd gewoon mijn gedachten bij het spel, da’s al! Jij zit de hele tijd maar aan andere zaken te denken! Maar kom, ik merk dat je het lastig hebt… Pak dit stuk maar van mij… En laat het je smaken!
S.: Maar Witteke, wat doe je nu toch? Je geeft zo maar je paard weg! Witteke, vriend van me, je hebt een hart van goud! Nazdrovjne! … Heb je nog iets om weg te geven?
W.: Nu jij eerst! Ik wil jouw koningin!! … Verdomd zeg, die gorilko smaakt me steeds beter! Nazdrovjne! … Hik! Oei, pardon!... Burps… pardon nogmaals! Shit zeg, waarom moet ik hier zo beleefd blijven? We zijn toch maar met z’n tweeën onder elkaar hier?
S.: Voor mij moet het niet, hoor! Trouwens… Hik! … Eh… Burps! … o wee, ik voel me wat draaierig worden opeens…
W.: Hier, neem mijn koning, prozje! (2) Daar zal je van opknappen!
S.: Duzje dobre! (3) … Neem jij dan ook mijn koning, doe me dat genoegen! Dienst, wederdienst! Buuurps!
W.: Dzjakoeje! (4) En smatsjno! (5) … Burps! … Hik! … Oei, nu tolt mijn hoofd opeens toch zo! Wie is er verdomd toch de hele tijd het licht hier in de kamer aan en uit aan het doen? … Ik krijg er schele hoofdpijn van! …

… (Boem!!) …

S.: Oei, Witteke! Witteke!! Mijn hemel, hij is zo maar omver getuimeld, als een echte Oekraïener! … Hij heeft zichzelf overschat, natuurlijk!… Tiens, zou die gorilko dan echt zo lekker zijn, die hij de hele tijd zat te drinken? Hij kreeg er maar niet genoeg van!… Toch ook eens even proberen… Mmm, veel beter dan die zoete wijn! Volgende keer speel ik met rood! Komaan… nog eentje… Prozje, Sammieboy! Nazdrovjne!... En dopobatsje!


… (BOEM!!) …



Verklarende woordenlijst

Nazdrovjne: gezondheid
Prozje: alstublieft
Duzje dobre: zeer goed
Dzjakoeje: dank u
Smatsjno: smakelijk
Dopobatjse: tot ziens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten